Nieprzyjemne sytuacje

Opublikowane przez Redakcja TASMAN w dniu

AGENCJA ZATRUDNIENIA SOD-JANISZEWSKI, PROJEKT „TASMAN BY SOD” – BLOG

Nieprzyjemne sytuacje

Osoby z niepełnosprawnością często spotykają różne nieprzyjemne sytuacje.

Dzisiaj opowiemy Wam kilka historii, które przydarzyły się osobom poruszającym się na wózkach.

Są to nasi znajomi, przyjaciele, a także pracownicy naszej firmy.

Taxi

Jak wiadomo zamawiając taksówkę, nie każda aplikacja, posiada możliwość zaznaczenia przejazdu osoby na wózku inwalidzkim. Akurat w tym przypadku jedyną opcją było napisanie wiadomości do kierowcy, tuż po złożeniu zamówienia na przewóz, która jest odczytywana dopiero po jakimś czasie i wtedy trzeba liczyć się z prawdopodobieństwem dodatkowej opłaty lub rezygnacją kierowcy w ostatniej chwili.

Poniżej przedstawiamy kilka przykrych sytuacji, które spotkały nasze koleżanki ze strony kierowców.

Po przyjeździe taksówki w wyznaczone miejsce, kierowca widząc osobę poruszającą się na wózku, skrzywił się, pokręcił głową… i odjechał.

Inny kierowca uchylając okno, powiedział do znajomej, żeby nawet nie podjeżdżała, a kiedy zapytała dlaczego, usłyszała: „bo Cię k… nie zabiorę”.

Tym razem taksówką wybierała się para: pełnosprawny chłopak i dziewczyna na wózku.

Samochód był dość wysoki, chłopak zaczął tłumaczyć kierowcy, że przesiadanie się z wózka do taksówki trochę potrwa, poprosił, żeby uzbroił się w cierpliwość i zaczął pomagać swojej dziewczynie.

Po chwili, kierowca, przestał się spokojnie przyglądać i zaczął być agresywny. Obrażał parę używając wulgaryzmów i sugerował, że dziewczyna w ogóle nie powinna wychodzić z domu, po czym oświadczył, że ich nie zabierze.

Pociągi

 Zgodnie z regulaminem, podróżując pociągiem, osoba poruszająca się na wózku jest do niego wprowadzana i wyprowadzana przez ochronę za pomocą rampy lub windy, z zastrzeżeniem, że obsłudze nie wolno podnosić pasażera na wózku…

Mimo zgłoszenia i jego potwierdzenia, panowie z ochrony byli zaskoczeni widokiem osoby na wózku, bo nie dotarła do nich ta informacja. Nie mieli pojęcia co robić w tej sytuacji (najwyraźniej nie byli odpowiednio przeszkoleni). Koleżanka musiała schodzić po stopniach wagonu „na czterech literach”, jej osoba towarzysząca wyniosła wózek, a panowie stali i patrzyli.

W drugim przypadku, ochrona również nie została poinformowana i znajomej nie udało się skorzystać z przejazdu, mimo iż w dniu poprzedzającym wyjazd otrzymała telefoniczne potwierdzenie przyjęcia zgłoszenia wraz z jego numerem. Kiedy próbowała zgłosić zaistniałą sytuację w punkcie informacyjnym na dworcu, pani w okienku powiedziała: proszę zgłosić sprawę do „Dworców Polskich”, po czym z trzaskiem zamknęła szybę.

Znane są również sytuacje, kiedy obsługa robi sobie przechowalnię wózków mobilnych (minibarów) w przedziale dla osób z niepełnosprawnością kompletnie nie przejmując się tym, że właśnie w tej chwili takie osoby z niego korzystają…

Autobusy i tramwaje

Najczęściej spotykaną sytuacją (zwłaszcza, kiedy jest zimno), jest totalna obojętność ze strony kierowcy autobusu lub motorniczego – po prostu odjeżdża, zostawiając na przystanku osobę na wózku, bo nie chce mu się wysuwać rampy i wysiadać, żeby jej pomóc. Szkoda, że nie przychodzi mu do głowy, że jej również jest zimno…

Jednej z naszych koleżanek, kierowca autobusu zamknął drzwi w trakcie kiedy osoba towarzysząca pomagała jej wysiąść. Dziewczyna zdążyła opuścić autobus, a koleżanka na wózku została w środku z odblokowanymi hamulcami, co groziło upadkiem. Mimo to, autobus odjechał.

Zdarzył się również przypadek, kiedy kierowca powiedział, że nie pomoże osobie na wózku, bo ma chory kręgosłup… zwrócenie uwagi, że przecież nie musi dźwigać, bo jest rampa nic nie dało. Na szczęście pomogli pasażerowie.

We wszystkich opowiedzianych tutaj historiach, najsmutniejszy nie jest jedynie fakt, że niektóre z tych osób straciły możliwość skorzystania z transportu, ale obojętność, brak zrozumienia i szacunku do drugiego człowieka.

Anna Jaworska


0 Komentarzy

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *