Jak być produktywnym w pracy zdalnej? 4 skuteczne wskazówki!

W pracy zdalnej potrzeba dużo większej dozy motywacji, wytrwałości i samodyscypliny niż w pracy stacjonarnej. Gdy pracujesz w biurze jesteś “z dala” od domowych “pilnych” zajęć, tj. ugotowania obiadu, wyprowadzenia psa, konieczności wstawienia prania, etc. A w domu, jak to w domu, zawsze znajdzie się coś dodatkowego do zrobienia, a zadania służbowe mogą być odkładane na później.

Jak zatem przygotować się do pracy zdalnej? Jak stać się efektywnym i produktywnym pracownikiem zdalnym?

 

Zdradzę Wam kilka moich sposobów na radzenie sobie ze zdalnymi obowiązkami, jesteście ciekawi?

Na początek trzeba ustalić, czy pracownik otrzymuje konkretne polecenia – zadania na dany dzień, czy raczej jest odpowiedzialny za dany obszar funkcjonowania i sam musi sobie te zadania ustalić.
W pierwszym wypadku, sprawa wygląda dość prosto. Jest konkretna lista do zrealizowania, określony czas, cel, kontrola – specjalnej motywacji nie potrzeba, dlatego tym nie będziemy się zajmować. Inaczej jest, gdy mamy do czynienia z pracą wymagającą kreatywności, planowania czy jakiejś wiedzy. Tu możemy mieć problem z ustaleniem, co jest do zrobienia i w rezultacie robić niewiele.
W związku z tym, poniżej lista czterech wskazówek, które pomagają mi (i – mam nadzieję – pomogą Tobie) zorganizować się w pracy!

  1. Ustal cele – wciąż się tylko słyszy o tych celach, prawda? Cele tu, cele tam – może faktycznie są ważne? Są! No, bo skąd masz wiedzieć, co masz robić, jeśli nie wiesz, po co i dla jakiego efektu? Chodzi tu o cele długoterminowe i krótkoterminowe. Załóżmy, że jesteś rekruterem. Od jakiegoś czasu już sam pozyskujesz klientów, a potem dla nich szukasz kandydatów do zatrudnienia. Twoim celem może być liczba pozyskanych klientów i zatrudnionych pracowników.
  2. Ustal drogę – jeśli już wiesz, dokąd chcesz dojść, potrzebujesz zaplanować, co doprowadzi Cię do celu. Chodzi o stworzenie listy rzeczy do zrobienia – krok po kroku. Np. stworzenie bazy klientów, przeszukanie portali ogłoszeniowych, napisanie maili, wykonanie telefonów. Na liście powinny znaleźć się wszystkie kroki, które pomogą Ci zrealizować cel. Jeśli nie wiesz, co powinno się tam znaleźć, przejdź do punktu nr 3.
  3. Szukaj, pytaj, rób research – zaplanuj sobie w swoim planie dnia czas na doskonalenie i szukanie nowych rozwiązań, możliwych ulepszeń. Nie przestawaj czegoś robić tylko dlatego, że nie wiesz, jak. Postanów, że się dowiesz – dzisiejszy świat daje mnóstwo źródeł wiedzy! Większości możesz się nauczyć!
  4. Określ priorytety – nie wszystko na Twojej liście ma taką samą wagę. Naucz się oceniać, czego zrobienie możesz przenieść na kolejny dzień, a co przyniesie najlepsze efekty. Przy określaniu ważności zadań stosuje się różne metody, możesz skorzystać z reguły ABC. Chodzi o to, by nadać wagę konkretnemu punktowi. A – bardzo ważne i pilne, nie możesz oddelegować komuś innemu, to 80% Twoich efektów; B – ważne, ale nie pilne – można je odłożyć na później lub komuś zlecić; C – zadania najmniej ważne, bez obaw można zostawić je na koniec.

To tylko kilka (najważniejszych) punktów, które stosuję, by usprawniać swoją pracę. Kalendarz, w którym notuję zadania jest moim nieodłącznym przyjacielem. A Ty masz już swojego? 🙂
Dajcie znać, co Wam pomaga w pracy 😉 i jak Wy pracujecie nad swoją produktywnością.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *