Czy potrzebne jest nam portfolio? Jak je zbudować?

Opublikowane przez Joanna Ćmiel w dniu

AGENCJA ZATRUDNIENIA SOD-JANISZEWSKI, PROJEKT „TASMAN BY SOD” – BLOG

Czy potrzebne jest nam portfolio? Jak je zbudować?

W ostatnim czasie termin „portfolio” zrobił się bardzo powszechny, dlatego spróbuję wyjaśnić, co to takiego jest.

Portfolio jest to tak zwana Twoja wizytówka. Prezentujesz w niej swoje umiejętności, pokazujesz, co potrafisz. Innymi słowy, za pomocą swoich prac, udowadniasz swoje doświadczenie.

Dawniej tworzono je głównie do zawodów typu grafik, fotograf, artysta. Jednak w dzisiejszych czasach portfolio jest tak popularne, że potrzebne jest jeszcze w innych zawodach, takich jak: copywriter, programista, redaktor, osoby zajmujące się tłumaczeniami czy korektą.

Portfolio może mieć wiele form. Może to być książka zawierająca nasze prace, może być to strona internetowa. Również może to być dokument w formacie PDF lub prezentacja. Wszystko zależy od tego, co chcemy zawrzeć w naszej wizytówce.

Pamiętajmy, że chcemy się pokazać z jak najlepszej strony, dlatego musimy być kreatywni i się wyróżniać. Jak to zrobić?

Jeśli chcemy publikować prace w Internecie, należy zaprezentować kilka najlepszych dzieł. Nie ma potrzeby pokazywania od razu wszystkich prac. Jeśli potencjalny pracodawca będzie zainteresowany, to wtedy można pokazać mu więcej. Jeśli zrobimy to na początku, to może nie podjąć trudu, by z nami się skontaktować. Dlatego róbmy to stopniowo. Starajmy się, by takie portfolio było proste i funkcjonalne. Im bardziej skomplikowana strona, tym więcej osób zrezygnuje z jej przeglądania. A przecież nie o to nam chodzi.

Jeśli chcemy mieć portfolio w formie książki. Należy dobrać odpowiednią teczkę, taka która pasuje najbardziej do nas. Nie może być za duża (chodzi o gabaryt) najlepiej taka, by można było wygodnie ją oglądać. Natomiast jeśli chodzi o zdjęcia, to też nie może ich być ani za dużo, ani za mało (ok.20-30 zdjęć). Należy pamiętać, że zdjęcia muszą ze sobą współgrać. Muszą być tak ułożone, by jedno nie przykrywało drugiego. Nie może być zbyt dużo stron (np. 150), bo wtedy przeglądający może się przerazić i nie mieć ochoty poświęcania na to zbyt wiele czasu. Dość istotne mogą się okazać krótkie opisy do prac (2-3 zdania).

Należy pamiętać również o zakładce z danymi do kontaktu. W przeciwnym razie zleceniodawca nie będzie mógł się z nami skontaktować, a tego chyba byśmy nie chcieli, prawda? 😉


Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *